فناوری کاهش نویز در هواپیما

غشاء  سبک وزن به طور قابل توجهی می تواند نویز هواپیما را در پرواز کاهش دهد

 سفر با هلیکوپتر یا هواپیما می تواند یک تجربه پر سروصدا از پرواز برای مسافران باشد. اما محققان یک غشاء آماده بهره برداری نموده اند؛ که می تواند به منظور کاهش شدید نویز فرکانس پایین نفوذی به کابین, در داخل هواپیما گنجانده شود

درصورتیکه این غشاء داخل سازه های لانه زنبوری استفاده شده در طراحی هواپیما گنجانده شود؛ می توانیم به طور قابل توجهی نویز هواپیما را کاهش دهیم. این طرح جهت ساخت سازه های قوی، سبک وزن، و عایق صدا مطلوب می باشد. یان جینگ استادیار دپارتمان مهندسی مکانیک و هوا فضا از دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی و نویسنده ارشد مقاله ,نحوه کار را توضیح می دهد:

هواپیما از ترکیب مواد سبک با سازه ای شبیه به لانه زنبور در بال ها و کابین طراحی می شود. همان موادی که سقف و کف کابین بیشتر هواپیما ها ازآن ساخته می شوند.

 

سازه لانه زنبوری – ساندویچی  باعث می شود هواپیما از نظر سازه ای قوی تر و سبک وزن تر شود و نیز راندمان سوخت افزایش یابد. اما این سازه های لانه زنبوری در مسدود کردن نویز فرکانس پایین (مانند نویز ایجاد شده از موتور هواپیما) بسیار بد عمل می کنند؛ اضافه نمودن مواد عایق به منظور محدود کردن نویز, وزن قابل توجهی را به هواپیما اضافه خواهد کرد که در نتیجه آن راندمان سوخت  بسیار کاهش می یابد. از این رو محققان دانشگاه ایالتی NC  و MIT یک راه حل مناسب برای مرتفع کردن این مشکل ارائه نموده اند. آنها غشاء نازک و سبک وزنی ساخته اند که یک طرف سازه لانه زنبوری را همانند پوسته طبل, پوشش می دهد. هنگامی که امواج صوتی به غشاء ضربه وارد می کنند، دمپ شده و ضعیف می شوند.

به گفته جینگ: این غشاء به ویژه در برابر نویز با فرکانس پایین موثرمی باشد. وی افزود: در فرکانسهای پایین (فرکانس های زیر ۵۰۰ هرتز) پنل لانه زنبوری با مسدود کننده غشائی ۱۰۰  تا ۱۰۰۰  بار انرژی صوتی بیشری نسبت به پنل بدون غشاء دارند. غشاء از لاستیکی که تقریبأ ۰.۲۵ میلی متر ضخامت دارد، ساخته شده است و حدودأ ۶  درصد به وزن کلی پنل لانه زنبوری می افزاید.

نیکل سوئی، دانشجوی دکتری وکارآموز در آزمایشگاه بعنوان دستیار جینگ گفت: به منظور تولید انبوه, این غشاء پیشنهادی نسبتا ارزان قیمت است، و می تواند از هر گونه موادی که به کلیت سازه ای پنل لانه زنبوری آسیب نمی زند، ساخته شود. این غشاء می تواند پرواز دلپذیری برای مسافران بخصوص در پرواز با هلیکوپترها فراهم نماید.

ترجمه: مینا بدلی-کارشناس هوافضا،  منبع:  دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی

یک دیدگاه درباره “فناوری کاهش نویز در هواپیما

  1. sima

    باسلام
    ممنون از مطلبی که گذاشتید …

    پروژه من در خصوص همین موضوع هست ، اگه امکان داره کتابی مناسب و سایت مناسبی رو معرفی کنید ممنون میشم .

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *