طراحی هواپیما قسمت چهارم

در این قسمت به تعیین ساختار کلی هواپیمای خود می پردازیم.در مراحل قبل نوع هواپیما مسافربری و موتور آن توربوملخی و تعداد مسافر آن ۷۰ نفر  و برد آن ۲۵۰۰ کیلومتر تعیین شد.

در این مرحله باید اطلاعات کلی دیگری را برای هواپیمای خود در نظر بگیریم و با پیش فرض قرار دادن آنها به محاسبات خود ادامه دهیم.به طور مثال تعیین نوع بال (مثلثی یا بیضوی و …) محل قرار گیری بال (بال بالا یا بال پایین یا بال وسط) و دیگر پارامترهای اینچنینی مد نظر ماست.

منبع اصلی این قسمت برای تعیین فصل اول جلد دوم راسکم است.در ابتدای این فصل توضیحات مفصلی در باره انواع هواپیماها داده شده است و ویژگی های کلی آنها شرح داده شده است.به طور مثال برای هواپیمای توربو پراب منطقه ای ۸ مورد از هواپیمای موجود ذکر شده است و در قسمت های مختلف به اطلاعات آن استناد شده است.

قسمت های اصلی که باید نوع آنها تعیین شوند :

– اطلاعات کلی

– بال

– دم

-بدنه

– ارابه فرود

– تعداد موتور

اطلاعات کلی :

در این قسمت به موارد مختلفی اشاره می شود به طور مثال : هواپیما خاک نشین یا آب نشین یا ترکیبی باشد یا با یک تقسیم بندی دیگر بال های معمولی یا بال پرنده (flying wing) یا کانرد یا به صورت سه باله یا … می باشد که هر کدام از انواع مختلف آن دارای ویژگی های خاص،معایب و مزایایی می باشد.

 در واقع این مرحله محاسباتی ندارد ولی تمام محاسبات آینده بر پایه فرض های این قسمت شکل می گیرد.پس باید دقت شود که این قسمت در واقع  بسیار حیاتی است و باید با استدلال های صحیح آیرودینامیک سازه ای انجام شود.نکته بعدی استفاده از ابتکار های ویژه در این بخش است که در واقع هوایماهای متفاوت را ظاهر می سازد و  هنر طراحی در این قسمت بروز می کند به طور مثال می توانید با مراجعه به پست : http://asec.ir/post-336.aspx انواع طراحی های نوین را مشاهده نمایید.

برای انحام صحیح این بخش فصل مورد بحث از کتاب راسکم را در فایل زیر قرار می دهیم :

download-whight

و در آخر انجام این فصل برای نمونه در مورد هواپیمای مورد نظر خود انجام داده ایم :

download-whight

یک دیدگاه درباره “طراحی هواپیما قسمت چهارم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *