دسته‌بندی نشده

روش های جستجو در اینترنت ۲ (آنچه که یک مهندس باید بداند)

جستجوی مطالب علمی و تخصصی :


نکته ای که مهندسها و خصوصا هوافضایی های عزیز باید دقت کنن اینه که زبان اصلی در زمینه رشته ما انگلیسی هستش و تا شما آشنایی کافی با این زبان نداشته باشید نمیتونید جستجوی موفقی رو در اینترنت تجربه کنید…. تجربه نشون داده که مطالب هوافضایی به زبان فارسی بسیار کم و ناقص هستش و یه جستجو گر هوافضایی نیاز به  یادگیری حداقل های زبان انگلیسی داره….



ممکن است شما در جستجوی مطلبی برای یادگیری یک موضوع علمی یا جزییات آن هستید. پیشنهاد ما اینه که جستجوی خودتون رو با گوگل آغاز کنید. در سایت گوگل قسمتی در نظر گرفته شده به نام Google Scholar  که در اون میتونید به جستجوی مقالات و مطالب معتبر علمی بپردازید.


گزینه مناسب دیگه برای شروع تحقیقات دانشنامه ویکی پدیا هست… شما به وسیله این سایت میتونید اطلاعات و مطالب اولیه درباره موضوع علمی مورد نظرتون داشته باشید….. و در مراحل بعد به جستجوی دقیق تر بپردازید.


شاید به دنبال کتاب و یا مجله هستید … در سایت گوگل قسمت به نام google Book  وجود داره که در اون می تونید کتاب ها یا مجلات خودتون رو پیدا کنید. برای مثال با درج چند واژه هوافضایی مثل missile یا aircraft و … دنیایی از کتب هوافضایی در اختیار شما قرار می گیره که خیلی از اونها رو میتونید به صورت آنلاین مطالعه کنید.


شاید قصد دارید در زمینه موردنظرتون فایل هایی با فرمت pdf، ppt و یا doc (به ترتیب فرمتهای پاورپوینت، پی دی اف، آفیس ورد) هست که با قرار دادن یک نقطه و بعد نوشتن فرمت فایلهای با اون فرمت فراهم میشه…. مثلا به دنبال مطلبی با فرمت پی دی اف درباره آیرودینامیک موشک هستید… اینطور درج کنید:   missile aerodynamic.pdf

البته دقت کنیدکه :
برای باز کردن فایلهای با فرمت PDF به برنامه Adob acrobat reader نیاز دارید.
برای فایلهای PPT به نرم افزار Office که شامل Power point هست نیاز دارید.
برای فایلهای Doc به برنامه Word که معمولا روی کامپیوتر ها است نیاز می باشد.


فرمتهای ذکر شده، نوشتاری هستند. گاهی شما نیاز به عکس و یا فیلم خاصی دارید. دو راه برای این کار وجود داره یکی اینکه به قسمت ویدئو و یا عکس گوگل برید و جستجو رو شروع کنید و دیگری اینکه با دونستن فرمتهای مختلف فیلم و عکس به جستجو بپردازید… در زیر تعدادی از فرمتهای فیلم و عکس رو برای شما آوردیم:


فرمت فیلم: avi – wmv – Mp4 – Mpg -3gp -flv      فرمت عکس: jpg – png -gif -bmp -psd – tiff



معرفی سایتهای علمی و ارائه دهنده مقالات:


به غیر از روشهای فوق… یه سری سایتهای علمی هستند که ارائه دهنده مقالات و مطالب علمی اند….


PdfSearchengine : این یه موتور جستجوی قدرتمند، مخصوص دانلود رایگان پی دی اف هست… مثلا با درج کلمه aviation مجله ها و پی دی اف های مربوط به اون رو میتونید دانلود کنید.


 اسکیروس : در این سایت مطالب و مقالات علمی رو می تونید جستجو کنید. در واقع این سایت مثل گوگل به صورت علمی تر مطالب و سایتهایی که شما دنبالشون هستید در اختیارتون قرار میده.


مگ ایران : این سایت دربردارنده مقالات و نشریات ایرانیه که البته باید در اون عضو بشید.


SID : این سایت ایرانی که پایگاه اطلاعات علمی نامیده میشه شامل نشریان علمی معتبر داخلی و خارجی هست. حداقل فایده این سایت اینه که متوجه میشید چه نشریات علمی در داخل و خارج داره منتشر میشه.


ساینس دایرکت : Science Direct  یک پایگاه علمیه اکثریت دانشجویان در جمع آوری مقالات  دانشگاهی از آن بهره می برن تمام متن ‌های قرار گرفته در این پایگاه علمی‌است که تمام اطلاعات علمی‌آن به دقت مورد بازبینی قرار گرفته. در حال حاضر بیش از ۹٫۵ میلیون مقاله و فصل‌های کتاب در آن موجود است. متاسفانه ورود به این پایگاه‌ها پر ارزش به طوری که بتوان متن full txt را دانلود کرد وجود نداره


civilica : این سایت یه سایت ایرانیه که مجموعه خوبی از مقالات فارسی هست….



 خب حالا کمی تخصصی تر بشیم بپردازیم به پایگاههای علمی هوافضایی….


The American Institute of Aeronautics and Astronautics – AIAA: این سایتی غنی از مقالات و مباحث هوافضایی هست که بیشتر معروف به AIAA هستش و غالبا شما مقالات و کتابهایی از این موسسه دید. خود سایت ماموریت و هدفش رو به صورت زیر بیان کرده:


AIAA’s mission is to address the professional needs and interests of the past, current, and future aerospace workforce and to advance the state of aerospace science, engineering, technology, operations, and policy to benefit our global society.


 


جنرال الکتریک : ی این سایت خفن مربوط به موتورهای ساخت شرکت جنرال الکتریک هست دوستان پیشرانشی میتونن از این سایت بهره ببرن خصوصا قسمت آموزشی سایت که آدرسش اینه : http://www.geaviation.com/education/engines101/ ….


ناسا:  سایت ناسا هم که کم و بیش معرف حضورتون هست… سایتی جامع در مورد همه چیز هوافضا….


 howthingsfly : این سایت هم از لحاظ آموزشهای اولیه هوافضایی سایت خوبیه….


 در ضمن کتابخونه هوافضای خواجه نصیر هم از دو سایت زیر مقالات رو تهیه کرده که با مراجعه به کتابخونه میتونید مقالات متعلق به اون دو سایت رو از مسئول کتابخونه تهیه کنید:


Journal of Guidance از سال 1987 تا 2008


Journal spacecraft & rockets  از سال 1965 تا 2006


سیستم سیمرغ:  این سیستم در واقع کتابخانه ای الکترونیکی از منابع فارسی و لاتین هست برید و لذت ببرید!


 منابع بالا تنها گوشه ای از دنیای بیکران هوافضاست… اگر کسی از دوستان باز هم اطلاعات و سایتهای مفید دیگری رو سراغ داره حتما اطلاع بده تا در همینجا درج کنیم… با تشکر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *