دسته‌بندی نشده

خیز و غنیمت شمار (آنچه که یک مهندس باید بداند)

سلام به تموم دانشجوهای هوافضایی و مهندس های عزیز (مخصوصا دانشجوهای کارشناسی)… یکی از مهمترین موضوعاتی که یه مهندس باید قبل از هر چیزی بدونه٬ ارزش موقعیتیه که توش قرار داره…دوستی که سرد و گرم روزگار چشیده بود در جایی بهم میگفت که شما قدر لحظات کارشناسیتون رو بدونید… بعدا دیگه وقت نمیکنید چیزی یاد بگیرید  یا به دانسته های خودتون اضافه کنید….

بنابراین عرض من به همه اینه قبل از اینکه به اون مرحله برسیم و افسوس بخوریم  که چرا از دوره دانشجویی استفاده نکردیم… همین حالا به فکر باشیم…………….

….اما چه طوری؟!؟….

همه ما در طول دوره زندگیمون خصوصا کارشناسی و ارشد در معرض حجم زیادی از مطالب درسی و غیر درسی قرار میگیریم … یعنی دریایی از اطلاعات و مباحث گوناگون به ما ارائه میشه…. اما حالا اگه از خودمون سوال کنیم که چقدر از این مطالب رو برای خودمون ذخیره کردیم….با افسوس سرمون رو تکون میدیم و میگیم هیچی( ویا میگیم مثقال ذره!) …

شاید کسی بگه کلی از مطالبی که به ما ارائه میشه چرت و پرته!!! … درپاسخ باید گفت مقدار زیادی از اطلاعات هم وجود داشته که مفید بودن…انقدر مطالب مفید در کلاس درس و یا صحبتها و سخنرانی ها و تلویزیون و غیره شنیدیم و احساس کردیم که چقدر مطالب مفید و مهمیه اما اون ها رو ذخیره نکردیم و به دست فنا دادیمشون…در اینجا سوال میشه که راه چاره چیست!؟…در حدیثى از پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله آمده است که فرمودند:

«قیّدوا العلم. قیل: وما تقییده؟ قال: کتابته» …(مستدرک سفینه البحار، ج 9، ص 28)

 «علم را به بند بکشید. عرض شد: به بند کشیدن آن چگونه است؟ فرمودند: با نوشتن آن»

از همین امروز شروع کنید…. دفترچه و یا فایلی برای خودتون تهیه کنید و این رو همیشه و همه جا همراه خودتون داشته باشید … مثلا  من فایل زیر رو همیشه همراه خودم دارم… و همیشه چندتا برگه A4 سفید برای نوشتن توش قرار میدم…

اگه به این کار ادامه بدید بعد از مدتی با حجم زیادی از مطالب نوشته شده مواجه خواهید شد که امکان داره شما رو گیج کنه…. پس از همین اول اون ورقه ها و مطالب رو طبقه بندی کنید …. این کار رو به راحتی میتونید با خرید یه زونکن انجام بدید به این صورت که به تعداد زیاد کاور A4 بخرید و مطالب رو در کاورهای مختلف دسته بندی کنید و این کاورها رو در فایل زونکن طبقه بندی نمایید:

البته بعضی دوست داران جور دیگه مطالب خودشون رو جمع آوری کنن و بنویسن…. فرقی نداره… مهم نفس کار جمع آوری اطلاعاتی که هر روز داره از چنگ ما خارج میشه…. و ما قدرشون رو نمیدونیم…

نکته بعدی اینه که خیلی از ماها فن یادداشت برداری رو نمیدونیم… به عبارت دیگه بلد نیستیم مطالبی رو که میشنویم٬ بنویسیم … خب با خوندن مطلب زیر میتونید یادداشت برداری رو شروع کنید:

http://rasekhoon.net/article/show-47674.aspx

http://hamdardi.com/?part=menu&inc=menu&id=167

مهارت بعدی در این زمینه، فن خلاصه برداری هست….مثلا شما قسمتی زیادی از متن کتابی رو میخونید و میخواید اون رو برا خودتون داشته باشید…. در این حالت اگه فن خلاصه نویسی رو بلد باشید به راحتی جان مطلب رو از اون متن کتاب بیرون میکشید و برای خودتون نگه میدارید… اما چه جوری خلاصه برداری رو یاد بگیریم؟ آدرس زیر توضیح خوبی درباره خلاصه برداری داده:

 http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=166612

 در پایان آدرس زیر هم نکات جامع تری در زمینه یادداشت برداری و طبقه بندی اطلاعات کرده که حتما توصیه می کنیم مطالعه بفرمایید:

http://khalijefars.irib.ir/1390-01-24-06-17-25/3181-1390-03-11-05-28-32

دولت جان پرورست صحبت آموزگار……………..خلوت بی مدعی سفره بی انتظار

مشعله‌ای برفروز مشغله‌ای پیش گیر…………..تا ببرم از سرم زحمت خواب و خمار

خیز و غنیمت شمار جنبش باد ربیع……………….ناله موزون مرغ بوی خوش لاله زار

برگ درختان سبز پیش خداوند هوش……………..هر ورقی دفتریست معرفت کردگار

روز بهارست خیز تا به تماشا رویم……………………تکیه بر ایام نیست تا دگر آید بهار

وعده که گفتی شبی با تو به روز آورم…..شب بگذشت از حساب روز برفت از شمار

دور جوانی گذشت موی سیه پیسه گشت….برق یمانی بجست گرد بماند از سوار

دفتر فکرت بشوی گفته سعدی بگوی……………….دامن گوهر بیار بر سر مجلس ببار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *