جدیدترین خبرهای هوافضایی, مهندسی فضایی

تحولات لباس فضانوردی

شکل لباس های فضانوردان در طول سال های متمدی تغییراتی داشته است و یکی از موضوعاتی است که روزانه برروی آن تحقیقات متفاوتی انجام می گیرد و سرمایه گذاری مناسبی نیز برای آن انجام می شود.

البته از جوانبی نیز تغییرات زیادی نسبت به ابتدای راه این لباس ها صورت نگرفته است ، لباس هایی نزدیک به شکل کلی اندام انسانی ، با لوله های گاز پرفشار که دانشمندان کماکان در حال تلاش برای افزایش تحرک فضانوردان بدون کاهش امنیت آنها هستند.

  1. img
    Photo: Kennedy Space Center/NASA

    در این تصویر هفت فضانورد مرکوری دیده می شوند که لباس هایشان به فیلم های تخیلی سال های گذشته آن شباهت دارد.لباس هایی که در شرایط بسیار سخت از فضانوردان محافظت می کنند. (“مرکوری اولین برنامه فضایی سرنشین دار ایالات متحده بود .مأموریت های سرنشین دار کپسول مرکوری بین سالهای 1959 تا 1963 انجام شد .این کپسول 5 مه 1961 در حالی که فضانوردی با نام آلن شپرد را در خود داشت , با راکت ردستون پرتاب شد و پروازی زیر مداری را به نمایش گذاشت (پرواز زیر مداری و مداری در پست قبلی این گروه توضیح داده شد.).این پرواز اولین پرواز سرنشین دار ایالات متحده بود که البته زیر مداری انجام گرفت .از اهداف برنامه مرکوری ,گردش فضایمای سرنشین دار به دور زمین,تحقیق راجع به توانایی انسان برای انجام عملیات در فضا و بازگرداندن فضاپیما و سرنشین آن با ایمنی کامل به زمین بود.با تعریف برنامه مرکوری , باید افرادی به عنوان فضانورد انتخاب میشدند تا این ماموریت را به انجام رسانند .این  افراد از یک گروه 110 نفری از خلبانان ارتش که تجربه پروازی خوب و شرایط فیزیکی و بدنی مناسبی داشتند انتخاب شدند .نهم آوریل 1959  هفت نفر از بین این 110 نفر به عنوان فضانورد انتخاب و معرفی شدند .این گروه به “هفت مرکوری” شهرت یافتند .فضانوردان ,خود نام فضاپیمای خود را انتخاب میکردند .در این نامگذاری عدد 7 به آخر اسامی اضافه میشد که بیانگر کار تیمی این گروه هفت نفری بود .اولین مأموریت را آلن شپرد با فریدام -7 به انجام رساند و در نهایت شش نفر از فضانوردان گروه هفت مرکوری , در ماموریت های آن شرکت کردند .یکی از این افراد به دلیل شرایط نامساعد قلبی اش کنار گذاشه شد .برنامه مرکوری 5/1 میلیارد دلار هزینه دربرداشت .
    خانه نجوم”)

    UNDER PRESSURE

    img
    Photo: Spacesuits: Within the Collections of the Smithsonian Air and Space Museum By Amanda Young, Published by Powerhouse Books

    تصویر فوق تست فشار لباس فضانورد معروف امریکایی را نشان می دهد که در حدود 56 سال پیش انجام گرفته است. لباس از لحاظ سازه ای خود دچار تغییراتی برای انجام آسان تر ماموریت ها شده است.(“در 18 نوامبر سال 1923 در لیست دری از ایالت نیوهمپشایر آمریکا متولد شد. آلن بارتلت شپرد عنوان اولین آمریکایی در فضا را در پنجم ماه مه به نام خود ثبت می‌کند. او 15 دقیقه و 22 ثانیه با کپسول فضایی زنگوله مانند یک نفره و به نام فریدم 7 در فضا ماند. پرواز او تنها 23 روز بعد از سفر یوری گاگارین ، اولین فضانورد روسی در فضا ، انجام شد. شپرد همچنین عضو تیم عملیات آپولو 14 بود. این سفینه روز سیزدهم ژانویه ، زمین را به قصد کره ماه ترک کرد. در جریان عملیات ، او پنجمین نفری بود که بر روی کره ماه قدم گذاشت و اولین کسی بود که روی سطح ماه گلف بازی کرد.دانشنامه رشد”)

    BEST FRIENDS

    /img/06sspacesuitf3-1443204084004.jpg
    Photos: Left, NASA; Right, Marshall Space Flight Center/NASA

    در تصویر فوق دو حیوان معروف را مشاهده می فرمایید که پیش از انسان ها داوطلب شدند تا امنیت فضا را برای ما بسنجند. این حیوانات به جای لباس در درون کپسول های با فشار بالا قرار گرفتند.یکی از این تست ها 3 ماه قبل از پرواز الن شپرد انجام گرفت. (“”از جمله این حیوانات بد شانس که همیشه قربانی پیشرفت علم!بوده اند،سگها هستند.بین سالهای 1957 تا1966 سیزده سگ توسط دانشمندان شوروی سابق برای این منظور به فضا فرستاده شدند که نام حداقل سه تای این سگ ها که مجبور شدند در این سفرها شرکت کنند و در نهایت هم  قهرمان راه علم فضانوردی شدند،  لایکا،لیسیچکا و بارس بود.

    لایکا یک سگ ماده دورگه حدودا سه ساله و ولگرد بود که در یکی از خیابانهی مسکو پیدا شد و در کنار دو سگ دیگر تحت آموزشهای لازم برای سفر به مدار زمین قرار گرفت.اما بین این سه سگ سرنوشت برای لایکا اینگونه رقم خورد که برای این سفر انتخاب شود .در نتیجه در تاریخ سوم نوامبر 1357سه روز پس از قرار گرفتن در سفینه اسپوتنیک2،  به فضا پرتاب شد.لایکا درون محفظه ای مخصوصی درون اسپوتنیک توسط نوارهایی که تنها اجازه حرکت وی برای دسترسی به غذا را می داد، مهار شده بود و الکترودهایی که لحظه به لحظه علایم حیاتی او را به زمین مخابره می کرد ،به بدنش متصل بود.
    با توجه به اینکه اسپوتنیک دو، سفینه ای پانصد کیلویی بدون امکان بازگشت به زمین بود به طبع این سفر برای لایکا نیز سفری بدون بازگشت به خانه بود.
    دانشمندان روسی حدس می زدند که لایکا حداقل برای چهار روز در آن شرایط خاص زنده بماند!ولی بار دیگر سرنوشت برای لایکا طوری دیگر رقم خورد!
    حدود پنج تا هفت ساعت پس از از پرتاب از مرکز بایکونور قزاقستان و قرار گرفتن در مدار زمین به علت نقص فنی ،حرارت در محلی که لایکا در آن قرار داشت به شدت بالا رفت و ناگهان علایم حیاتی مخابره شده به زمین قطع گردید و این دلیلی بر پایان دردناک  زندگی اولین سگ فضا نورد تاریخ بود.(البته تا چند سال قبل دانشمندان روسی علت مرگ لایکا را که ناشی از حرارت زیاد و استرس شدید وارد شده به اون بود را به طور عمومی اعلام نکردند!وتا آن زمان گمان می رفت مرگ لایکا به علت پایان یافتن اکسیژن و یا ناشی از امکانات خاصی بود که برای ایجاد مرگ بی درد برای سگ بیچاره در نظر گرفته شده بوده!)
    سفینه اسپوتنیک دو،نیز پس از 2570 بار چرخیدن به دورزمین در تاریخ چهاردهم آوریل 1357 همراه با جسد لایکای کوچک پس از ورود به جو آتش گرفت و سوخت. “”

    آمریکا دو شامپانزه به نام‌های هم و الن را به وسیله کپسول‌های مرکوری به فضا فرستاد. شامپانزه‌هایی که آموزش دیده بودند. با این حال اینوس اولین شامپانزه‌ای بود که در بیست و نهم نوامبر ۱۹۶۱ به مدار زمین وارد شد.”)

    JUST A TEST

    /img/06sspacesuitf4-1443204120413.jpg
    Photo: NASA

    در پروژه جمنای پژوهشگران ناسا در حال تست بر روی راحتی تحرک در کپسول های هوا برای فضانوردان هستند چراکه علاوه بر ایمنی به مرور قابلیت انجام ماموریت های متنوع نیز در ناسا به عنوان اولویت تحقیقات قرار گرفت.(“پروژه فضایی جمینای( Project Gemini) یکی از پروژه‌های فضایی ناسا در زمان مسابقه فضایی میان شوروی و آمریکا بود. این ماموریت‌ها در سال‌های دهه ۶۰ میلادی، و قبل از پروژه آپولو بوقوع پیوستند، و هدفشان ارتقا بخشیدن و بهینه سازی دانش و تکنیک‌های انتقالات مداری بود. پروژه جمینای4 در سال 1965 به وقوع پیوست،در این پروژه دو فضا نورد با نام های جیمز مک دایویت و ادوارد اچ وایتحضور داشتند. از دستاورد های مهم این پروژه اولین راهپیمایی فضایی، فضا نوردان آمریکائی در تاریخ بود”)

  2. /img/06sspacesuitf5-1443204342237.jpg
    : Spacesuits: Within the Collections of the Smithsonian Air and Space Museum By Amanda Young, Published by Powerhouse PhotoBooks

    FLOATING POINT

    با اینکه سه ماه قبل تر از ایندو، شوروی با اعلام انجام اولین راهپیمایی فضایی توسط آلکسی لئوخوف ،گوی سبقت را از امریکائی ها ربوده بود،اما در این پروژه اتفاق دیگری افتاد. ادوارد اچ وایت فضانورد امریکائی این پروژه به مدت 20 قیقه اولین راهپیمایی فضایی امریکا را انجام داد و همکار ویجیمز مک دایویت از درون فضا پیما عکسی ماندگار از وی گرفت که او را معلق در اعماق فضا نشان می داد که این عکس به یکی از مهمترین عکس های تاریخ فضایی آمریکا تبدیل شد. در واقع این عکس اولین عکسی بود که انسانی را در حال راهپیمائی فضایی و معلق در فضا نشان می داد.در این لباس ها ده لایه عایق به لباس ها اضافه شد و همچنین لوله های خنک کننده از فضا پیما به آن متصل بود.

  3. SPACE SAMPLES

    img
    Photo: Spacesuits: Within the Collections of the Smithsonian Air and Space Museum By Amanda Young, Published by Powerhouse Books

    لباس ها تغییرات زیادی را تجربه می کنند تا در نهایت قابل استفاده شوند در تصویر فوق دو طرح لباس در سال های 1964 و 1963 مشاهده می شود که در موزه های هوافضا نگه داری می شوند در واقع این طرح های اولیه لباس هایی بودند که بعدها آرم استرانگ در هنگاه قدم زدن بر ماه برداشت.

  4. img
    Photo: NASA

    WALKABOUT

    بوز آلدرین (به انگلیسی: Buzz Aldrin) فضانورد آمریکایی متولد ۲۰ ژانویه ۱۹۳۰ میلادی، دومین انسانی است که طی ماموریت آپولو ۱۱ در ۲۰ ژوئیه۱۹۶۹ (۲۹ تیر ۱۳۴۸) بر کره ماه گام نهاد. در تصویر فوق مشاهده می کنید ه دیگر خبری از لوله های بلند متصل به فضانورد نیست و سیستم خنک کننده و هوای فشرده در پشت فضانورد قرار دارد که در اولویت شامل آب و اکسیژن می باشد.

  5. MOON BUGGY

    img
    Photo: Johnson Space Center/NASAander David

    در یک گام جلوتر حتی با وجود این کوله تضمین کننده زندگی فضانورد ، این لباس ها چنان راحت بود که فضانوردان به راحتی کاوشگر خود در سطح ماه را برانند.

  6. /img/06sspacesuitf9-1443207056515.jpg
                              Photo: NASA

    SUITED FOR SOYUZ

    فضانوردان روسی نیز از سال 1970 لباس سکل خود را می پوشیدند. این لباس پس از از دست دادن فشار داخلی سایوز 11 در هنگام ورود به زمین طراحی شد این حادثه به کشته شدن اعضای داخلی سایوز انجامید . این لباس ها تنها در هنگام پرتاب و بازگشت به زمین پوشیده می شد. ناسا هم لباس های مشابهی برای همین منظور طراحی کرده است.

  7. /img/06sspacesuitf10-1443207130387.jpg
    Photo: Johnson Space Center/NASAFASHION UPDATE
  8. در تصویر بالا یک لباس زیبا رو مشاهده می کنید که به روز و به قول معروف مد روز و در نوع خود فشن بوده در سال 1993 این لباس به همراه یک بازوی الکتریکی بر تن یک فضانورد در نزدیکی شاتل دیده می شود.بر خلاف لباس های گذشته که یک تکه بودند این لباس از قسمت های مختلف ساخته شده تا برای فضانوردان مختلف مناسب باشد.

    RESEARCH IN MOTION

    /img/06sspacesuitf12-1443624464103.jpg
    Photos: University of North Dakota

    و در نهایت تصاویری از لباس های آزمایشی که با تاکید بر حرکت پذیری فضانوردان طراحی شده است. در این طراحی ها بیشترین تمرکز بر حرکت و توان اکتشاف بیشتر فضانوردان شده است تا علاوه بر حفظ جان بتوانند ماموریت های روی زمین مانده را انجام دهند.

    و باید دید این روند تغییرات لباس های فضایی در آینده چگونه ادامه می یابد…..

1 دیدگاه در “تحولات لباس فضانوردی

  1. خیلی عالی و جالب توجه بود برام
    ممنون از سایت عالیتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *