جدیدترین خبرهای هوافضایی

بهترین های هوافضا در سال ۲۰۱۷

به گزارش برترینها؛ سال 2017 با اکتشافات و اختراعات علمی بسیاری همراه بود؛ علوم هوافضایی از حوزه هایی است که در سال 2017 با فراز و نشیب های بسیاری همراه بود؛ در ادامه به معرفی 10 مورد از جنجالی ترین اختراعات هوافضایی در سال 2017 می پردازیم.

1- لباس فضایی جدید طراحی شده توسط شرکت بوئینگ
 جنجالی ترین اختراعات هوافضایی سال 2017 (اشتری)

شرکت بوئینگ تصمیم گرفته تا برای افراد شرکت کننده در پروژه Starliner خود، لباس فضایی به خصوصی را طراحی کند. کفش های سبک با کفی هایی شبیه به یک کتانی اسپرت، یکی از مزایای این لباس فضایی جدید است و جالب است بدانید که شرکت بوئینگ به منظور طراحی این کفش با شرکت ریبوک همکاری داشته است. استفاده از پارچه نایلونی در قسمت مفاصل این لباس باعث افزایش مانور پذیری فضانورد و راحتی بیشتر وی خواهد شد. زیپ های تعبیه شده در دور کمر این لباس می توانند راحتی بیشتری را در هنگام ایستادن و نیز نشستن به فضانورد ارائه کنند و استفاده از چرم رسانا در تولید دستکش های این لباس باعث می شود تا فضانوردان در حین سفر خود بتوانند به راحتی با گوشی های هوشمند و یا تبلت های خود کار کنند.

2- ماهواره GOES-16 طراحی شده توسط اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا
 جنجالی ترین اختراعات هوافضایی سال 2017 (اشتری)
 وضعیت جوی و هواشناسی یکی از حوزه هایی است که علی رغم پیشرفت فناوری و طراحی و تولید تجهیزات فوق پیشرفته، هنوز به طور دقیق قابل پیش بینی نیست و هر ساله شاهد حوادث و تلفات جانی ناشی از آن هستیم. طوفان ها به سرعت شکل می گیرند و در هر ثانیه می توانند رفتار غیر قابل پیش بینی ای را نشان دهند؛ اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا تصمیم گرفته تا برای کنترل بیشتر طوفان ها ماهواره جدیدی به نام GOES-16 را به تولید برساند. این ماهواره قادر است تا مناطق پر خطر و مستعد تشکیل طوفان را هر 30 ثانیه یکبار اسکن کند (سرعت اسکن این ماهواره در مقایسه با سرعت اسکن ماهواره های هواشناسی قبلی 5 برابر افزایش داشته است). GOES-16 با سرعت بی نظیر خود رعد و برق ها را تحت مطالعه قرار می دهد و اطلاعاتی را از آنها استخراج می کند که تا پیش از این به مطالعه آنها پرداخته نشده بود.
3- دسته پروازی پهپاد های MAKO
جنجالی ترین اختراعات هوافضایی سال 2017 (اشتری) پهپاد های MAKO می توانند به صورت گروهی پرواز کرده و در عملیات های هوایی به کمک ناوگان هوایی بیایند؛ این پهپاد های 6 متری به صورت گروهی و منظم پرواز می کنند و وظیفه اصلی آنها زیر نظر گرفتن تحرکات جنگنده های دشمن و مخابره مشاهدات خود به مرکز فرماندهی جنگ است. البته این هواپیما های بدون سرنشین کوچک، فقط وظیفه جاسوسی و جمع آوری اطلاعات را نداشته و می توانند در صورت نیاز به انواعی از موشک ها و بمب ها مسلح شوند. پهپاد های MAKO در دل خود پهپاد های کوچک تری را هم جای داده اند که می توانند با آزاد سازی آنان سامانه های پدافندی دشمن را مورد حمله قرار دهند.
4- جت خصوصی لوکس شرکت Cirrus Aircraft
جنجالی ترین اختراعات هوافضایی سال 2017 (اشتری) شرکت سازنده در تولید بدنه اصلی این جت لوکس 2 میلیون دلاری از فیبر کربن استفاده کرده است؛ انتخاب فیبر کربن برای بدنه اصلی در کنار وزن سبک هواپیما باعث ایجاد مقاومتی باور نکردنی در این هواپیما شده است. مقاومت بدنه Vision Jet به قدری بالاست که شرکت سازنده تصمیم گرفت به منظور لوکس تر کردن این جت خصوصی، شیشه جلوی آن را به صورت یک تکه و با وسعت دید 180 درجه ای تولید کند. صندلی های سرنشینان شباهت زیادی به صندلی های به کار رفته در خودرو های لوکس و تشریفاتی دارد و به منظور راحتی هر چه بیشتر سرنشین، شرکت Cirrus Aircraft موتور این هواپیما را به قسمت انتهایی آن منتقل کرده تا کوچک ترین صدایی از آن به داخل کابین نفوذ نکند. چتر نجات طراحی شده برای مواقع ضروری این جت یکی از جذاب ترین قسمت های آن است؛ چتر نجات این جت از همه سرنشینان به صورت دسته جمعی پشتیبانی کرده و حتی قسمت هایی برای نگه داری لیوان در آن تعبیه شده است.
5- پهپاد هایی هوشمند و خودران
 جنجالی ترین اختراعات هوافضایی سال 2017
 پهپاد ها اجسام را به صورت مجموعه ای از پیکسل ها می بینند و درک آنها از موانع و عوارض زمین با  درک انسانی تفاوت هایی پایه ای دارد. همانطور که می دانید تا به امروز پهپاد ها برای جهت یابی، تنظیم ارتفاع و سرعت و … به کنترل یک اپراتور و یا اطلاعات ماهواره ای و ناوبری نیاز داشتند اما این مسئله در حال تغییر است. شرکت DARPA با تکیه بر فناوری هوش مصنوعی ،موفق به تولید نرم افزاری شده که می تواند پهپاد ها را از نیاز به اپراتور و کنترل از راه دور بی نیاز کند؛ این نرم افزار پهپاد را قادر می سازد تا در ها را به عنوان راه عبور و درختان را به عنوان موانع شناسایی کند؛ در نتیجه این هواپیما های بدون سرنشین در آینده ای نه چندان دور قادر خواهند بود تا به صورت خودران به انجام عملیات های از پیش تعیین شده خود بپردازند.
نرم افزار مذکور با بهره گیری از اطلاعات بدست آمده از دوربین ها و سایر سنسور های موجود در یک پهپاد، می تواند آن را با سرعتی معادل 80 کیلومتر در ساعت در محیط های پر پیچ و خم و شلوغی مانند جنگل ها هدایت کند. اصلی ترین نقطه قوت این نرم افزار مربوط به ارتقاء سطح امنیت سایبری پهپاد هاست چون وقتی یک پهپاد از راه دور کنترل نشود، هکر ها نمی توانند کنترل آن را بدست بگیرند.
6- سیستم رهگیری هواپیما های در حال پرواز بر روی اقیانوس و قطب ها
 جنجالی ترین اختراعات هوافضایی سال 2017 (اشتری)
یکی از مشکلات موجود در بحث ناوگان هوایی عدم توانایی در رهگیری آنها به هنگام پرواز بر روی اقیانوس ها و قطب های زمین است؛ مراکز کنترل ترافیک هوایی هواپیما ها را با استفاده از تجهیزات نصب شده بر روی خشکی ها کنترل می کنند و بدین وسیله از موقعیت لحظه ای آنها آگاه می شوند، اما زمانی که یک هواپیما بیشتر از 350 کیلومتر از ساحل اقیانوس دور شود و یا در حال پرواز بر روی قطب های زمین باشد نمی توان از موقعیت آن آگاهی کسب کرد. مراکز کنترل ترافیک هوایی به منظور ارتباط با هواپیما از تجهیزاتی به نام ADS-B استفاده می کنند، این سنسور ها مستقیما با هواپیما ها در ارتباط هستند و سیگنال های ارسالی از جعبه سیاه آنها را دریافت می کنند.
شرکتی به نام Aireon تصمیم گرفته تا به منظور حل مشکل رهگیری هواپیما ها در محیط های مذکور، سنسور های رهگیری زمینی را مورد باز طراحی قرار داده و 81 ماهواره موجود در اطراف کره زمین را به سنسور های ADS-B مجهز کند؛ از این تعداد تا به این لحظه 40 ماهواره به این سنسور ها مجهز شده اند. با تجهیز ماهواره ها به سنسور های ADS-B دیگر هیچ هواپیمایی از روی نقشه رهگیری محو نخواهد شد و این مسئله می تواند به جستجوی هواپیما های سقوط کرده و نجات بازماندگان آنها کمک شایانی داشته باشد.
7- بالنی با قابلیت کنترل جهت پرواز
 جنجالی ترین اختراعات هوافضایی سال 2017
بالن های تحقیقاتی نقش بی بدیلی در مطالعات زمین شناسی دارند؛ تنها مشکل موجود در بالن ها عدم قابلیت کنترل بر روی مسیر حرکت آنهاست و این مسئله باعث می شود تا بالن پس از مدتی از محدوده مطالعاتی خارج شود. شرکت World View به تازگی بالنی به نام Stratollite را طراحی و تولید کرده که می تواند آینده بالن ها را تغییر دهد؛ Stratollite از دو محفظه بالن مانند بهره می برد که به کمک آنها می تواند موقعیت خود را حفظ کند، این بالن جدید در مواقع طوفان و وزش باد های شدید ارتفاع خود را به میزان چند کیلومتر کاهش می دهد تا بادهای شدید روی موقعیت آن تاثیری نگذارند و پس از اتمام طوفان با کمک جریان های بالا رونده هوا به ارتفاع قبلی باز خواهد گشت. Stratollite می تواند مجموعه ای 220 تنی از سنسور ها و تجهیزات مطالعاتی و رادیویی را با خود حمل کند؛ گسترش استفاده از این بالن جدید می تواند هزینه های گزاف مطالعات زمین شناسی را به مقدار زیادی کاهش دهد.
8- شناوری برای بارگیری و تحویل محموله های فضایی
 جنجالی ترین اختراعات هوافضایی سال 2017
محموله های ارسالی از ایستگاه فضایی همیشه در داخل اقیانوس های فرود آمده و تا زمان رهگیری و تحویل روی سطح آب شناور می مانند. شناور جدید تولید شده به نام Dream Chaser وظیفه بارگیری و تحویل خودکار این محموله ها را بر عهده دارد و دقت عملکرد آنها باعث شده تا حتی حساس ترین محموله ها نیز بدون کوچک ترین آسیبی به مقصد برسند. همانطور که از تصویر این شناور پیداست، شرکت سازنده دو باله را برای آن طراحی کرده؛ این باله ها در زمان شروع حرکت به بالا جمع می شوند تا به هنگام آغاز فعالیت راکت NASA Atlas V که وظیفه تامین قدرت این شناور را بر عهده دارد، اصطکاک بدنه Dream Chaser با سطح آب به حداقل برسد.
9- جستجو گر جدید ناسا به نام OSIRIS-Rex
جنجالی ترین اختراعات هوافضایی سال 2017 (اشتری) چندی است که سازمان های هوافضایی به دنبال کرات دیگری برای سکونت انسان می گردند؛ افزایش علاقه برای یافتن دیگر کرات قابل حیات، سازمان ناسا را بر آن داشت تا جست و جو گر جدیدی به نام OSIRIS-Rex را مورد طراحی قرار دهد. این جست و جو گر 6 متری اواخر سال گذشته میلادی ماموریت خود را آغاز کرده و قرار است تا سال آینده خود را به سیارک Bennu رسانده و از سطح این سیارک نمونه برداری کند.
10- فضا پیمای Heavy Falcon شرکت SpaceX
جنجالی ترین اختراعات هوافضایی سال 2017 (اشتری) فضا پیمای Heavy Falcon با بهره مندی از 28 موتور و با  استفاده از سوخت موشک می تواند قدرتی معادل 5 میلیون پوند را تولید کند، قدرت تولیدی این فضا پیما با هیچ نمونه مدرن دیگری قابل مقایسه نیست؛ علاوه بر این ظرفیت وزنی این فضا پیما برای حمل تجهیزات، بیش از دو برابر دیگر فضاپیما ها است، در آزمایشات اولیه انجام گرفته بر روی این فضا پیما، Heavy Falcon موفق شد تا به هنگام برگشت به کره زمین با موفقیت بر روی سطح فرو آید و این مساله به لحاظ اقتصادی، امنیتی و کاربرد پذیری، Heavy Falcon را به بهترین کاندیدا برای انتقال انسان به کره مریخ تبدیل می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *