بررسی درس طراحی هواپیما (آشنایی با کنکور هوافضا)

خب بعد از بررسي برخي نكات در باب انگليسي و رياضيات و آيروديناميك كنكور هوافضا مي رسيم به درس بسيار مهم طراحي هواپيما….همانطور كه بارها ذكر كرده بودم اين درس نسبت به ساير دروس از حساسيت ويژه اي در كنكور برخورداره….

يه راست ميرم سر اصل مطلب…. مهمترين و اصلي ترين كتابي كه ميتونه شما رو در زمينه طراحي هواپيما بيمه كنه كتاب طراحي هواپيما جان راسكم هست…. اين كتاب به فارسي ترجمه نشده و متن كتاب هم انگار با دستگاه تايپ انجام شده!(خيلي قديميه)… اما به هر صورت متن روان و قابل فهمي داره…اين مجموعه طراحي هواپيما شامل ۸ جلد كتاب هست كه سه جلد اول معمولا منبع سوال كنكور هوافضاست…. اين كتاب وقتي ميتونه در روح و جانتون بنشينه كه يك بار به صورت پروژه اي يك هواپيما رو طراحي كنيد….اينطوري كاملا مفاهيم كتاب رو خواهيد فهميد…. اگر هم توان اين كار نداريد پس به چند نكته زير دل بديد شايد به دردتون خورد:

۱)  كتاب طراحي اجسام پرنده مال انتشارات راهيان ارشد كمك كار خوبي براي اين درس هست…

۲)  همانطور كه گفته شد مباحث طراحي هواپيما طوري هستند كه تا يك بار اون رو به صورت پروژه اي انجام نديد نمي تونيد به برخي سوالات پاسخ بديد… طراح سوال هم به دنبال همينه …. به طوري كه ميگرده و از كتاب برخي فرمول ها يا نمودارها رو پيدا مي كنه و ميگه اين به چه درد ميخوره… طبيعه كه فرمول هاي عريض و طويل طراحي هواپيما رو هيچ بني بشري نميتونه حفظ كنه…! فقط تا اين حد ميتونه  حفظ كنه كه شكل و شمايل فرمول يا نمودار در ذهنش باشه و اين وقتي محقق ميشه كه پروژه محور درس خونده …

براي مثال سوال ۱۱۸ طراحي هواپيما ۹۱ – سوال  ۱۱۲ طراحي هواپيما ۹۰ – سوال ۱۱۵ طراحي هواپيما ۸۹  ….

۳)  نكته بعدي اينه كه برخي سوالات به شكلهاي مختلف در كنكور تكرار مي شوند و اگر شما محدوده بحث رو خوب فرا بگيريد مي تونيد پاسخگوي هر نوع سوالي از اين قبيل باشيد براي نمونه چند مثال مي زنيم:

- پروفيل ماموريت (mission profile)… هر هواپيمايي يك مسير پروازي دارد. سوال ۱۱۱ سال ۹۰ ، سوال ۱۱۹ سال ۹۱،

-  طراحي باك سوخت براي بال – سوال ۱۱۸ سال ۹۱ – سوال ۱۱۵ سال ۹۰

-  مشتق حساسيت (نسبت برا به پسا) :آناليز حساسيت يكي از بحثهاي مهم هست مخصوصا طراحان كنكور علاقه زيادي به آناليز حساسيت وزن كل به L/D دارند مثلا: سوال ۱۱۴ سال ۹۱ – سوال ۱۱۷ سال ۹۰ –سوال ۱۱۹ سال ۸۹

- Matching diagram :  سوال ۱۱۸ سال ۹۰ –  سوال ۱۱۸ سال ۸۸

-  بحث روي شكل و شمايل هواپيماهاي مختلف: در اين زمينه سوالات فراواني وجود داره براي اين مطلب رجوع كنيد به جلد ۲ كتاب راسكم و بخش ۳.۱  (صفحه ۲۸ تا ۷۸)را مطالعه كنيد حتما براتون مفيده …. سوال ۱۱۲ سال ۸۸ ، سوال ۱۱۳ سال ۹۱ –سوال ۱۱۱ سال ۸۷ – سوال ۱۱۵ سال ۸۷ – سوال ۱۱۲ سال ۸۷ – سوال ۱۱۳ سال ۸۸ – سوال ۱۱۳ سال ۹۰ – سوال ۱۱۶ سال ۸۸

۴)  تنها به سوالاتي كه در بالا ارائه شد اكتفا نكنيد و حتما تمامي سوالات كنكور طراحي هواپيما رو كه در پنج شش سال اخير اومده به دقت مطالعه و محدوده مفاهيمشون رو خوب بخونيد.

اما گذشته از اين بحث ها براي اينكه خودتون رو تستي كرده باشيد سوالاتي رو مطرح مي كنيم. اگر در كنكور هوافضاي امسال سوالاتي به مضامين زير بياد آيا پاسخگوي اونا مي تونيد باشيد:

- تا چه مقدار با انواع ۱۲ گانه هواپيما كه در كتاب راسكم اومده آشنا هستيد، آيا اسامي انگليسي و فارسي همشون رو ميشناسيد؟ ويژگيهاشون رو ميدونيد؟ براي مثال يه هواپيماي كشاورزي بايد چه ويژگيهايي داشته باشه؟

Matching diagram –  چيه و چطوري ميشه ناحيه طراحي رو از طريق اين دياگرام تشخيص داد؟

- زاويه هاي  نصب، دايهدرال، آنهدرال و عقب گرد يا جلوگرد (incidence,dihedral,anhedral,sweep back and sweep forward) اصلا چي هستند و چه كاربردي دارند. اين
زوايا براي انواع ۱۲ گانه هواپيما چه قدر هستند؟

- درباره عدد ماخ بحراني چقدر اطلاع داريد و رابطه اون با زاويه عقب گرد هواپيما چيه؟

- تا چه حد با انواع ارابه هاي فرود (landing gears) آشنا هستيد و مزايا و معايب اونها رو مي دونيد؟

- آناليز حساسيت مي دونيد چيه؟ براي مثال براي هواپيمايي با مداومت پروازي زياد و يا برد بالا كدام مشتق حساسيت اولويت داره؟

مطالب مرتبط:  بررسي رياضيات و آيروديناميك در كنكور ارشد هوافضا (آشنايي با كنكور هوافضا)پاسخ تشریحی سوالات کنکور هوافضا – چند نکته کلیدی در کنکور هوافضا (آشنایی کنکور هوافضا)

2 دیدگاه درباره “بررسی درس طراحی هواپیما (آشنایی با کنکور هوافضا)

  1. mahan

    سلام واقعا خسته نباشید من دانشجوی مکانیکم چقد شانس رتبه ی عالی در کنکور هوافضا دارم باتوجه به این که گرایشم سیالات بوده و دروس مکانیک رو به خوبی مسلطم و۷ ترمه تموم میکنم لطفا راهنمایی بفرمایید

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *