دسته‌بندی نشده

الگوی جریان بال هواپیما

پس از آشنایی با پارامترهای بال ، نوبت به این میرسه که با الگوی جریان روی بال هواپیما آشنا بشیم… خب مهمترین موضوعی که جریان روی ایرفویل رو با جریان روی بال متمایز می کنه ابعاد جریانه… به عبارتی جریان در بال سه بعدی می شه…


جریانی که در بعد سوم (در طول دهانه-span بال ) ایجاد میشه ناشی از ایجاد گردابه هاییه که در نوک بال ایجاد میشوند…. دلیل به وجود آمدن گردابه ها هم، اختلاف فشار سطح زیرین و رویین بال هست که در نوک بال، باعث بالا آمدن جریان زیری به روی بال و گردش جریان میشه:



وجود گردابه در بال، پیامد مثبتی محسوب نمیشه… چون خیلی از انرژی جریان رو میگره و پسا رو افزایش میده… همونطور که در شکل فوق می بینید، جریان گردشی در نوک بال باعث میشه که هر چقدر از طرف ریشه بال به سمت نوک بال پیش بریم، نیروی برآ کاهش پیدا کنه تا اینکه در نوک مقدار برآ به صفر برسه…



 خب حالا با دانستن این موضوع، به الگوی جریان روی بال هواپیما از سه جهت دقت کنید… از نمای بالا جریان هوا به صورت زیر است:



جریان روی بال به سمت ریشه بال همگرا شده و در زیر بال به سمت نوک بال متمایل شده است…. و این موضوع به خاطر ایجاد جریانات گردابه ای نوک بال است.


در نمای کناری نیز جریان ابتدا به سمت بالا (upwash) و سپس به سمت پایین (downwash) متمایل می گردد:



از نمای پشت هم جریان به دو بخش تقسیم می شود. یکی جریان هوایی که در پشت هواپیما و دنباله مسیر آن به سمت پایین حرکت می کند و دیگری جریان بالا رونده که در بیرون مسیر حرکت هواپیما وجود دارد:



در قسمتهای بعدی به دیگر پارامترها و مباحث بال می پردازیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *