هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد)

 الگوریتم طراحی بال بالزن (۱۰)

با توجه به مطالب و روابطی که برای طراحی بال بالزن ارائه شد می توان الگوریتم طراحی بال بالزن را به صورت زیر ارائه داد.

هندسه بال از جمله موارد مهمی است که باید در طراحی مدنظر قرار گیرد. باتوجه به کارایی هندسه بال بیضوی، پیشنهاد می شود که شکل بال به صورت یک نیم بیضی با لبه حمله صاف باشد. در طراحی بال بالزن مهمترین مولفه این است که بالی طراحی شود که توانایی تحمل وزن پرنده را داشته باشد. بنابراین باید به دنبال پارامتری بود که بتوانید برای محاسبه درست مساحت بال به کمک طراح بیاید. این پارامتر قطعا Wing Loading خواهد بود.

در الگوریتم زیر دو ورودی برای شروع طراحی بال در نظر گرفته شده است. ورودی اول وزن پرنده است و ورودی دوم نسبت منظری آن است. نسبت منظری را می توان از پرنده های همرده پیشنهاد داد. طبق روابط موجود الگوریتم طراحی به صورت زیر ادامه پیدا می کند تا در نهایت هندسه دو بعدی بال نمایش داده شود.

این الگوریتم در قالب یک برنامه کامپیوتری با نرم افزار متلب نوشته شده است، برای دریافت کد متلب فایل متنی زیر را دانلود کنید. در پایان تصویر نصف بال نمایش داده می شود:

download-whight

جدول داده ها برای یک نمونه طراحی بال

برای یک نمونه پرنده به وزن 300 گرم داده های زیر بدست آمده است:

اگرچه در مورد داده ی W/S پیشنهاد می شود که حاشیه اطمینان آن افزایش پیدا کند و مقدار آن با ضریبی اصلاح شود تا بعد از ساخت پرنده احتمال شکست در پرواز به صفر برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *