پیشرانش(جلوبرندگی), دانلود فیلم

اجزای اصلی محفظه احتراق (۲)

محفظه احتراق موتور­­های توربینی شامل سه قسمت اصلی دیفیوزر ورودی، کلاهک و لاینر می­ باشد. مضافاً این­که  قسمت­ها و المان­های دیگری مانند سوخت­ پاش­ها، جرقه­ زن، بدنه خارجی محفظه احتراق، چرخاننده هوای اولیه (البته اگر استفاده شود) مورد نیاز است. عبارت ناحیه احتراق به ناحیه­ ای از محفظه احتراق اطلاق می­شود که بین کلاهک و لاینر قرار دارد. این قسمت­ها در شکل زیر نشان داده شده­ اند.

تصویر محفظه احتراق

برای اینکه تصور بهتری از هندسه محفظه داشته باشید، شکل زیر را نیز ببینید که برش خورده یک محفظه احتراق است:

محفظه احتراق حلقوی (annular type)

محفظه احتراق با اتاقک های جدا (can type)

دیفیوزر ورودی (Inlet Diffuser)

هدف دیفیوزر ورودی کاهش سرعت هوای خارج شده از کمپرسور و تحویل آن به صورت یکنواخت و پایدار به محفظه احتراق می­باشد. طراحی دیفیوزر ورودی در واقع یک سازگاری بین کوچک بودن ابعاد آن، افت فشار و یکنواخت بودن جریان خروجی از دیفیوزر است.

در طراحی­ های کنونی بیشتر از دیفیوزر­های با دیواره ­های انحنا­دار و دیفیوزر­های طرح­دار استفاده می­شود. به علت تغییرات گسترده در مشخصات جریان در اثر وجود کمپرسور، دیفیوزرهای با دیواره­ های انحنا­دار همیشه نمی­توانند یک جریان یکنواخت و جدایی­ ناپذیر در شرایط کارکرد ایجاد کنند. این یک مشکل اساسی در طراحی دیفیوزر­های با طول کوتاه می­باشد. در حالی­که بسیاری از سیستم­ ها به این نوع دیفیوزر نیاز دارند.

بنابراین، تمایل به سمت استفاده از دیفیوزر­های ترکیبی دامپ وانحنا­دار وجود دارد. اگرچه این نوع طراحی تا قدری افت فشار کل بیشتری ایجاد می­کند، با این حال در همه شرایط پروازی باعث جلو­گیری از حالت واماندگی در ورودی دیفیوزر می­گردد. به عبارت دیگر این ترکیب طراحی شده باعث قرار گیری جدایی جریان در یک نقطه ثابت در تمام رژیم­های جریانی و فاز­های پروازی می­گردد که این امر پیش­بینی مشخصات جریان را در تمامی فاز­ها ممکن می­سازد.

کلاهک (Dome)

دماغه ورودی، جریان هوا را به دو بخش هوای اولیه و قسمت دوم شامل هوای ورودی ثانویه، هوای رقیق­ سازی و هوای خنک­ کاری، تقسیم می­کند. دماغه ورودی، جریان هوا را به قسمت کلاهک محفظه احتراق هدایت می­کند و باعث پخش شدن جریان می گردد و به این سبب طول دیفیوزر ورودی را کاهش می­دهد. کلاهک محفظه احتراق برای تولید سطحی به منظور ایجاد جریان آشفته و جریان برشی در نزدیکی نازل سوخت پاش طراحی شده است. که این امر باعث اسپری شدن و ریز شدن سوخت و مخلوط شدن آن با هوا می­گردد. دو نوع کلاهک اولیه و پایه­ ای با بدنه پرتا ب­کننده و تثبیت­کننده چرخان وجود دارد. نوع پرتاب ­کننده تاکنون استفاده می­شده است اما نوع تثبیت­ کننده در محفظه ­های احتراق مدرن کنونی استفاده شده­ است.

لاینر (Liner)

پروسه احتراق توسط لاینر احاطه می­شود. هم­چنین لاینر باعث ورود هوای ثانویه و نیز هوای خنک­ کننده و رقیق ­سازی به درون محفظه می گردد همچنین لاینر باید برای تحمل نیرو­های حاصل از افت فشار طراحی گردد و دارای مقاومت حرارتی بالایی در مقابل عملکرد­های دما بالا در حالت­های پیوسته و سیکلی باشد. این امر مستلزم استفاده از مواد با مقاومت مکانیکی و حرارتی بالا و نیز مواد ضد اکسیداسیون مانند آلیاژ هاستولوی به همراه خنک­کاری مداوم محفظه است.

دو فیلم زیر را ببینید:

نوشته های مشابه

4 دیدگاه در “اجزای اصلی محفظه احتراق (۲)

  1. آرمین گفت:

    سلام خیلی ممنون از مطالب خیلی خوبتون ممکنه در مورد کلاهک پرتاب کننده وتثبیت کننده بیشتر توضیح بدین یا منبعی رو معرفی کنید که بتونم بیشتر یاد بگیرم؟ خیلی ممنون از لطفتون

  2. علی گفت:

    سلام من ۱۴ سالمه رشته هوافضا خیلی دوست دارم اگه میشه مطالبی برای سن من بگذارید

  3. ترنم گفت:

    سلام …
    دوستان ممنون میشم راهنماییم کنید درباره پروژه
    با توجه به شرایطی که دارم این دو موضوع برام خیلی مهم هست …

    1.موضوع پروژه کارشناسی ممکنه تو ارشد مهم باشه و ازش استفاده کرد ؟
    2.اگه بخوام تغییر رشته بدم ، مثلا به مکانیک … موضوع پروژه م بهتره مکانیکی باشه یا هوافضایی ؟

    میشه موضوعات پروژه هاتونم بگید و درصد موفقیت پروژه ، ممنون .

  4. پوریا گفت:

    امیدوارم این سایت همچنان با قدرت به کار خودش ادامه بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *