هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد)

آیرودینامیک پهپادهای آینده – بخش هشتم

بال های کرد متغیر

تغییرات کرد نیز از دیگر روش ها برای افزایش کارایی یک هواپیماست. این موضوع در هواپیماهایی که به برافازا (فلپ) نیاز دارند بیشتر بکار گرفته می شود چرا که مکانیزم های فعلی براافزا دارای تداخلات آیرو دینامیکی هستند که در صورت افزاش کرد ایرفویل بدون استفاده از مکانیزم مکانیکی این مشکلات برطرف می شود. در شکل زیر مقایسه ای بین خطوط جریان در حالت استفاده از براافزا و در حالت استفاده از افزاینده کرد نشان داده شده است :

تفاوت خطوط جریان در حالت استفاده از افزاینده کرد

روش های متفاوتی برای افزودن کرد ارئه شده است، اما اکثر این روش ها وابسته به استفاده از مواد خاص در پوسته هواپیما می باشد.

یکی از روش ها استفاده از ایرفویل های  inflatable که در بخش قبل توضیح داده شد. این ایرفویل ها با توجه به انعطاف پذیر بودن قابلیت چرخش لبه فرار به سمت پایین را دارا هستند و همچنین قابلیت بازگشت به مکان اولیه نیز دارند. در این روش باید از مکانیزم ها خاص برای چرخش استفاده کرد. که در شکل زیر نشان داده شده است :

چرخش لبه فرار بال در ایرفویل های inflatable

در روش دیگر با استفاده از مواد کامپوزیت قابلیت انجام این روش وجود دارد. با استفاده از ساختار لانه زنبوری می توان طراحی را انجام داد که در این طراحی ضریب پواسون صفر باشد بدین معنا که با تغییر طول در یک راستا، تغییر طولی در راستاهای دیگر وجود نداشته باشد.

ساختار لانه زنبوری با نسبت پواسون صفر

این روش با وجود موتور های عملگر در درون بال انجام می پذیرد که در تصویر زیر نشان داده شده است :

 

موتور های بکار رفته در بال برای تغییر طول ساختار لانه زنبوری

با نیروی فشاری وارد بر ساختار لانه زنبوری این مواد در یک جهت طول خود را افزایش می دهند و در نتیجه آن می توان خاصیت برا افزایی را در بال مشاهده کرد.برطبق نتایج این تحقیق پسا در این حالت کمتر از حالت استفاده از برافزاست که در نمودار زیر این مقایسه صورت گرفته است :

 

خط آبی نمایانگر روش معرفی شده و خط قرمز نمایانگر پسای برافزا می باشد

عملکرد این سیستم با ایجاد کشش و فشار در بال کامل می شود، با توجه به تصویر زیر بال در نواحی بالا تحت کشش قرار می گیرد و در پایین بال تحت فشار این موضوع حالتی شبیه چرخش یک براافزا به سمت پایین را ایجاد می کند با این تفاوت که در این حالت پسای ایجاد شده به مراتب کمتر می باشد. در این ساختار تغییری در باکس اصلی بال که برای تحمل نیروها طراحی شده است ایجاد نمی شود.

نحوه عملکرد ساختار لانه زنبوری بال در افزایش کرد

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “آیرودینامیک پهپادهای آینده – بخش هشتم

  1. پوریا گفت:

    سلام خوبی هستید من دارم روی یه پروژه ای پیرامون این مسئله تخقیق میکنم اگر ممکنه من رو بیشتر راهنمایی کنید که با شما لینک بشم و این که خیلی فرصتی برام نمونده ممنون میشم اگر چیزی که بیشتر کمک کنه بهم معرفی کنید

    1. admin گفت:

      در ایمیل بیشتر توضبح بدید تا در صورت توان کمک کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *