آشنایی با ایرفویل (Airfoil) – قسمت اول

 

ایرفویل (Airfoil)


به مقطع هر جسمی که در جریان هوا قرار می گیرد، ایرفویل گویند. ایرفویلهایی که در شکل مشاهده می کنید، مقاطعي هستند كه در بال هواپيما و يا در پره هاي ملخ موتور استفاده مي گردند و ايجاد نيروي برآ مي كنند. در اينجا قصد داريم اطلاعات فني و حرفه اي درباره ايرفويل هواپيما را بررسي كنيم.



قسمت جلویی ایرفویل لبه حمله (Leading Edge) نامیده می­شود و اولین محل تماس با هوا می­باشد و از نظر طراحی ظرافت و حساسیت بالایی دارد. قسمت انتهایی، لبه­ی فرار  (Trailing Edge) نامیده می­شود و مانند یک لبه­ی تیز است و در انتهای این محل هوای قسمت بالایی و قسمت پایینی به یکدیگر می­رسند. روی آن «سطح زبرین» یا «انحنای رویی»  (Upper Camber)نامیده می­شود و زیر آن «سطح زیرین» یا «انحنای زیرین»  (Lower Camber) نامیده می­شود.


خط وتر    (Cord line)
خط مستقیمی که لبه ی حمله را به لبه ی فرار وصل می­کند. طول خط وتر را با حرف c نشان می­دهند.
خط انحناي ميانه ( mean camber line)
خطی است که هر نقطه از آن به یک اندازه از مرزهای سطوح زیرین و رویی فاصله دارد و این فاصله­ها عمود بر خط مرکزی اندازه­گیری می­شود. به بیان ساده­تر خط میانی خطی است که شکل ایرفویل را به دو قسمت مساوی در جهت طول ایرفویل تقسیم می­کند.


مقطع بال هواپيماها استاندارد گذاري هاي مختلفي دارد. يكي از معروفترين استانداردها  مربوط به ايرفويلهايي موسوم به ناكا (National Advisory Committee for Aeronautics – NACA) مي باشد. ايرفويلهاي ناكا سري هاي مختلفي دارند كه در زير هر كدام را به اختصار شرح مي دهيم:


سري ۴ رقمي: رقم اول نشاندهنده بيشترين خميدگي بر حسب صدم وتر – دومين رقم، فاصله نقطه بيشترين خميدگي از لبه حمله بر حسب دهم  وتر – دو رقم آخر، بيشترين ضخامت برحسب صدم وتر


براي مثال در مقطع بال NACA 3513  اگر طول وتر را با C نمايش دهيم:




یا در مثالی دیگر ایرفویل NACA 2412 داراي بيشترين انحنا در ۰٫۰۲ طول وتر كه در فاصله ۰٫۴ طول وتر از لبه حمله قرار گرفته است و بيشترين ضخامت ۰٫۱۲ طول وتر مي باشد:



خانواده‌هاي مختلفي از ايرفويل‌ها توسط سازمانهاي طراحي و مراكز تحقيقاتي مختلف ارائه شده است كه اين ايروفويل‌ها حاصل فعاليت‌‌هاي تجربي و يا محاسبات عددي مي‌باشند.از مشهورترين آنها مي‌توان به خانواده‌‌هاي زير اشاره نمود:


NACA series 4, 5, 6 – Eppler – Clarck – AH (Althaus) – Boeing


 براي درك بيشتر و آشنايي با سري هاي بعدي ناكا، به آدرسهاي زير برويد:


http://www.ppart.de/aerodynamics/profiles/NACA4.html


http://people.clarkson.edu/~pmarzocc/AE429/The%20NACA%20airfoil%20series.pdf


 


ادامه دارد….

4 دیدگاه درباره “آشنایی با ایرفویل (Airfoil) – قسمت اول

  1. رحیم

    سلام. فقط یک جمله خدا عاقبت شما رو به خیر کنه . خدا پدر و مادر شما رو بیامرزه. جدا که استفاده کردم و خیلی چیزا که بلد نبودم و مهم بود رو یاد گرفتم.
    سپاس

    پاسخ
  2. mz

    سلام
    یک مقاله با موضوع تحلیل جریان پتانسیل حول ایرفویل ( چه فارسی و چه لاتین ) میخواستم
    اگه میدونید کجا میتونم پیدا کنم برام ایمیمل کنید

    پاسخ
  3. روزبه

    خیلی از شما سپاسگذاریم.موفق وسربلند باشید……انشاله بزودی پرواز هواپیماهای شرکت ما را شاهد خواهید بود.بازم از بابت سایت ممنون..در رابطه با چتر مطالبی دارید ممنونت میشم

    پاسخ

پاسخ دادن به روزبه لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *