دسته‌بندی نشده

آشنایی با ایرفویل (Airfoil) – قسمت اول

 

ایرفویل (Airfoil)


به مقطع هر جسمی که در جریان هوا قرار می گیرد، ایرفویل گویند. ایرفویلهایی که در شکل مشاهده می کنید، مقاطعی هستند که در بال هواپیما و یا در پره های ملخ موتور استفاده می گردند و ایجاد نیروی برآ می کنند. در اینجا قصد داریم اطلاعات فنی و حرفه ای درباره ایرفویل هواپیما را بررسی کنیم.



قسمت جلویی ایرفویل لبه حمله (Leading Edge) نامیده می­شود و اولین محل تماس با هوا می­باشد و از نظر طراحی ظرافت و حساسیت بالایی دارد. قسمت انتهایی، لبه­ی فرار  (Trailing Edge) نامیده می­شود و مانند یک لبه­ی تیز است و در انتهای این محل هوای قسمت بالایی و قسمت پایینی به یکدیگر می­رسند. روی آن «سطح زبرین» یا «انحنای رویی»  (Upper Camber)نامیده می­شود و زیر آن «سطح زیرین» یا «انحنای زیرین»  (Lower Camber) نامیده می­شود.


خط وتر    (Cord line)
خط مستقیمی که لبه ی حمله را به لبه ی فرار وصل می­کند. طول خط وتر را با حرف c نشان می­دهند.
خط انحنای میانه ( mean camber line)
خطی است که هر نقطه از آن به یک اندازه از مرزهای سطوح زیرین و رویی فاصله دارد و این فاصله­ها عمود بر خط مرکزی اندازه­گیری می­شود. به بیان ساده­تر خط میانی خطی است که شکل ایرفویل را به دو قسمت مساوی در جهت طول ایرفویل تقسیم می­کند.


مقطع بال هواپیماها استاندارد گذاری های مختلفی دارد. یکی از معروفترین استانداردها  مربوط به ایرفویلهایی موسوم به ناکا (National Advisory Committee for Aeronautics – NACA) می باشد. ایرفویلهای ناکا سری های مختلفی دارند که در زیر هر کدام را به اختصار شرح می دهیم:


سری 4 رقمی: رقم اول نشاندهنده بیشترین خمیدگی بر حسب صدم وتر – دومین رقم، فاصله نقطه بیشترین خمیدگی از لبه حمله بر حسب دهم  وتر – دو رقم آخر، بیشترین ضخامت برحسب صدم وتر


برای مثال در مقطع بال NACA 3513  اگر طول وتر را با C نمایش دهیم:




یا در مثالی دیگر ایرفویل NACA 2412 دارای بیشترین انحنا در 0.02 طول وتر که در فاصله 0.4 طول وتر از لبه حمله قرار گرفته است و بیشترین ضخامت 0.12 طول وتر می باشد:



خانواده‌های مختلفی از ایرفویل‌ها توسط سازمانهای طراحی و مراکز تحقیقاتی مختلف ارائه شده است که این ایروفویل‌ها حاصل فعالیت‌‌های تجربی و یا محاسبات عددی می‌باشند.از مشهورترین آنها می‌توان به خانواده‌‌های زیر اشاره نمود:


NACA series 4, 5, 6 – Eppler – Clarck – AH (Althaus) – Boeing


 برای درک بیشتر و آشنایی با سری های بعدی ناکا، به آدرسهای زیر بروید:


http://www.ppart.de/aerodynamics/profiles/NACA4.html


http://people.clarkson.edu/~pmarzocc/AE429/The%20NACA%20airfoil%20series.pdf


 


ادامه دارد….

نوشته های مشابه

5 دیدگاه در “آشنایی با ایرفویل (Airfoil) – قسمت اول

  1. امير حسين موسوي مروي گفت:

    سلام وعرض ادب
    لطفا یک کتاب درباره نحوه پروازحشرات ازجمله کفش دوزک وانواع جیرجیرک وحشراتی که بال کوچک ولی وزن بالا دارند را میخواستم ودرصورت داشتن اطلاعات دوستان با شماره تلفن من ٠٩١٢۶۵۴٢٩١٩ تماس بگیرند وتمایل به همکاری با یک مهندس سیالات ومهندس هوافضا در مورد یک پروژه شخصی دارم
    ممنون ومنتظر معرفی کتاب ودوستان رادارم

  2. روزبه گفت:

    خیلی از شما سپاسگذاریم.موفق وسربلند باشید……انشاله بزودی پرواز هواپیماهای شرکت ما را شاهد خواهید بود.بازم از بابت سایت ممنون..در رابطه با چتر مطالبی دارید ممنونت میشم

  3. mz گفت:

    سلام
    یک مقاله با موضوع تحلیل جریان پتانسیل حول ایرفویل ( چه فارسی و چه لاتین ) میخواستم
    اگه میدونید کجا میتونم پیدا کنم برام ایمیمل کنید

  4. عبدالرضا زارع صادقي گفت:

    عالی

  5. رحیم گفت:

    سلام. فقط یک جمله خدا عاقبت شما رو به خیر کنه . خدا پدر و مادر شما رو بیامرزه. جدا که استفاده کردم و خیلی چیزا که بلد نبودم و مهم بود رو یاد گرفتم.
    سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *