آشنايي با رشته هوافضا در دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي


 

 

 

 

 

در سلسله مطالب معرفي هوافضا در دانشگاه هاي مختلف، اكنون ميرسيم به دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي….

گروه هوافضاي دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي در سال ۱۳۷۹ در دانشکده‌ي مهندسي مکانيک اين دانشگاه تأسيس گرديد و نخستين گروه از دانشجويان کارشناسي ارشد علاقه‌مند به اين رشته در چهار گرايش آيروديناميک، پيشرانش (جلوبرندگي)، سازه‌هاي هوائي و ديناميک و کنترل پرواز مشغول به تحصيل شدند.

پس از آن  با توجه به نيازهاي موجود در بخش مهندسي فضايي، در پي تدوين برنامه‌ی آموزشي جامع توسط اساتيد دانشکده و  تصويب آن از سوي  وزارت علوم و تحقيقات و فناوري، گرايش مهندسي فضايي نيز براي نخستین بار در کشور، در اوايل سال ۱۳۸۱ تأسيس گرديد.

 

در اوايل سال ۱۳۸۴ دانشکده‌ی مهندسي هوافضاي دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي به طور مستقل و به عنوان سومين دانشکده‌ی هوافضاي کشور تأسيس گرديد و با تصويب وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مجوز دوره کارشناسي روزانه نيز به دانشکده‌ی هوافضا داده شد و از مهرماه ۱۳۸۵ تعداد ۴۳ نفر دانشجو در دروه‌ی کارشناسي هوافضا مشغول به تحصيل شدند.

 

در مهرماه سال ۱۳۸۸ نخستین گروه از دانشجویان دکترای مهندسی هوافضا در دو گرایش جلوبرندگی (پیشرانش) و دینامیک پرواز و کنترل در این دانشکده مشغول به تحصیل شدند.

توضیحات

دانشکده هوافضای خواجه نصیر در منطقه شرق تهران در محله خاک سفید قرار داره در واقع به دور از مرکز شهره و وضعیت اطراف دانشکده هم جالب نیست . برای خروج از این منطقه نه چندان جالب حداقل نیاز به یک کورس تاکسی سواری هست! در آدرس زير موقعيت هوافضاي خواجه نصير رو در نقشه تهران مي تونيد ببينيد:

View Larger Map

اما از در دانشکده که وارد میشید با یک فضای نسبتا آراسته و مجهز روبرو میشید که کمی جبران می کنه فضای اطراف رو …دانشکده بسیار بزرگ است و خلوت ….البته قراره دو دانشکده دیگه هم در همون مکان احداث بشه که باعث شلوغ شدن دانشکده میشه…

دانشکده دارای فضای سبز مناسبی است و از نظر امکانات سخت افزاری سرو گردنی از دیگر دانشکده های هوافضا بالاتر است. یک تونل باد مادون صوت نسبتا بزرگ و یک تونل باد مافوق صوت در حال راه اندازی و یک آزمایشگاه فضایی مجهز و یک آزمایشگاه پیشرانش و یک آزمایشگاه محاسبات عددی و آزمایشگاه موتور و بدنه با یک موتور غول پیکر هواپیمای ۷۴۷ و لاشه سه هواپیما در محیط دانشکده و …. همه از امکانات این دانشکده هستند.

از امکانات سخت افزاری بگذریم به سراغ اساتید و هیئت علمی میریم…رئیس دانشکده هوافضا دکتر روشنیان تنها استاد تمام این دانشکده می باشد که تخصص کنترلی دارد.

استاد دیگر این دانشکده دکتر ابراهیمی است که بهترین استاد این دانشکده از دیدگاه دانشجویان هستند و در زمینه پیشرانش کار میکنند،دکتر کریمی دیگر استاد مطرح پیشرانشی هستند که در دانشکده هوافضا فعال هستند در واقع گرایش پیشرانش این دانشکده اغلب موشکی است.

خانم دکتر ذاکری و دکتر مظفری و دکتر ایرانی و دکتر فرخ  در گرایش سازه این دانشکده فعال هستند که در پست های پیشین در مورد سطح سازه این دانشکده صحبت شد.

در زمینه آیرودینامیک دکتر میرزایی و دکتر فتحعلی فعالیت دارند که دکتر میرزایی در زمینه آیرودینامیک تجربی و تونل باد فعالیت دارند.

دکتر میرشمس نیز در زمینه فضایی فعالیت های وسیعی دارند و آزمایشگاه فضایی از فعالترین بخش های دانشکده هوافضای خواجه نصیر می باشد. دکتر نوین زاده نیز در زمینه فضایی مشغول به فعالیت هستند.

در زمینه کنترل و دینامیک پرواز نیز دکتر محمودی و دکتر نیکخواه فعالیت می کنند.

در مجموع سطح علمی دانشکده بر خلاف سطح امکانات چندان بالا نیست و عموما دانشجویان رضایت چندانی از وضعیت علمی از تدریس گرفته تا ارزشیابی اساتید ندارند.در میان دانشکده های هوافضای امیر کبیر شریف و خواجه نصیر عموما در مقطع کارشناسی آخرین انتخاب داوطلبان دانشکده خواجه نصیر هست که کاملا منطقی و معقول است. بازه رتبه ی قبولی در این دانشکده برای منطقه دو حدودا ۱۰۰۰ تا ۱۹۰۰ می باشد و براي منطقه ۳ حدودا ۳۰۰ تا ۵۰۰ می باشد (البته این آمار به شدت تقریبی است!)اما داوطلبان توجه داشته باشند که در کارشناسی ارشد دانشجویان دانشکده خواجه نصیر عموما با تلاش به دانشگاه شریف و امیرکیر راه می یابند و در واقع کسانی که علاقه به هوافضا دارند هرگز در صورت عدم قبولی در شریف و امیرکبیر قید این رشته رو نزنن حتما با کمی تلاش از سکوی خواجه نصیر می تونن به خواستشون در ارشد برسن.

اما یه نکته هم باید ذکر بشه اینکه دانشکده های دانشگاه خواجه نصیر از هم جدا هستند و در تهران پراکنده در نتیجه ممکن برای یک آزمایشگاه و کارگاه و یا حتی انجام کارهای اداری مجبور به طی مسافت وصرف زمان زیاد شوید.

خوابگاه دانشجویان هوافضا در کنار دانشکده قرار داره،که خوابگاه مناسب و خوبی هست اما از نظر تغذیه دانشگاه خواجه نصیر وضع رضایت بخشی نداره و همیشه بچه ها از وضعیت غذا می نالند.یک سوله بزرگ ورزشی هم در کنار خوابگاه و جود داره که تنها محل تفریح بچه ها تا فاصله یک کیلومتری دانشکده است!

نکته روشن دیگر وجود گروه هوافضای شهید چمران است که بدون چشم داشت به آموزش دانشجویان می پردازد و دانشجویان را با هوافضا آشنا می کند و در واقع پلی برای شناخت علاقه و انتخاب گرایش های ارشد دانشجویان کارشناسی است.

در آخر باید گفت دانشکده هوافضای خواجه نصیر در حال حاضر برای مقطع کارشناسی تنها پله ای برای رسیدن به دانشگاه های بهتر است(با اندک نگاهی به رتبه های ارشد و کوچ دانشجویان به دانشگاه های دیگر می توان این مطلب را دریافت). البته این امید وجود دارد که با همت مسئولین، از این همه امکانات فوق العاده استفاده مناسب شود چراکه این دانشکده سالهاست  پتانسیل دارد قطب هوافضای کشور شود و تنها به دلیل عدم توان مسئولین دانشکده و همت پایین دانشجویان متوقف مانده است….

در ثانی برای ارشد نیز تا انتخاب بهتر هست، توصیه نمی شود!

 آدرس سایت دانشکده :

http://aero.kntu.ac.ir/index.aspx?lang=1&sub=9

 

براي ديدن تصاوير دانشكده، اينجا كليك كنيد

 

مطالب مرتبط: بغض‌های دخترانی که در “خوابگاه دانشجویی” می‌ترکد!(آشنایی با خوابگاه دخترانه خواجه نصیر)

3 دیدگاه درباره “آشنايي با رشته هوافضا در دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *