آشنايي با بالگرد (۱)

حتما اولين ويژگي كه از هليكوپتر به يادتون مياد او پره هاي چرخاني هست كه اون رو منحصر به فرد كرده…به صورت ساده هليكوپتر پرنده ايه كه با چرخاندن و سرعت دادن به پره هاي خود، نيروي ليفت ايجاد كرده و مي تونه  از اين نيروي ليفت چه در بالا رفتن خود و چه در جلو رفتن استفاده كنه…بالگرد…! … بهش هليكوپتر هم ميگن!… به هر حال برا من فرقي نداره… هرجا كه حال كردم بهش هليكوپتر و هرجا هم كه دلم خواست بالگرد (يا چرخ بال ميگم!) … قصد دارم مقدمه اي بر بالگردها رو در سايت شروع كنيم و وارد دنياي زيباي اونها بشيم… البته ديدم بيشتر آيروديناميكي و كنترلي هست….

در واقع هليكوپتر با اين ويژگي قابليت بسيار زيادي  در مانورهاي سريع و هدفگيري داره …. ايستادن در نقطه اي خاص، تمركز روي هدف، عدم نياز به باند فرود بزرگ و … اهميت اين پرنده رو ذوچندان كرده…

خب فعلا فيلم زير رو ببينيد تا خستگي تون در ره!:

اجزاي بالگرد

خب حالا كمي با اجزاي اين پرنده آشنا بشيم:

۱) روتور اصلي (Main rotor): پره هاي اصلي بالگرد هستند كه وظيفه نيروي برآ و جلوبرندگي را دارند

۲) روتور دم (Tail rotor): وظيفه دفع گشتاور ناشي از چرخش روتور اصلي رو داره. در واقع اين پره ها نيز نيرويي ايجاد مي كنند  كه با توجه به بازوي  آن (طول دم)  گشتاوري مخالف به وجود مياد. البته با كم و زياد كردن نيرو، هليكوپتر مي تونه جهتش رو به سرعت تغيير بده.

۳) موتور بالگرد: موتور هاي اين پرنده غالبا موتور هواتنفسي توربوشفت هست كه با توجه به حجم كوچك مي توانند قدرت لازم براي چرخش پره هاي اصلي رو فراهم كنه… ساختمان اين موتور ها رو در زير مي بينيد:

۴) ارابه فرود: معمولا در دو نوع چرخی و میله ای هستند

۵) کابین خلبان: نیازی به توضیح نداره!

کنترل بالگرد

هلیکوپتر دارای سه اهرم کنترلی هست: ۱) اهرم Collective: كه زاويه گام پره ها رو افزايش يا كاهش مي ده و در نتيجه ليفت زياد يا كم شده و هليكوپتر افزايش يا كاهش ارتفاع خواهد داد. ۲) اهرم Cyclic: هليكوپتر توسط اين فرمان ميتونه به جلو، عقب، چپ و راست حركت كنه ۳) پدالهاي directional: توسط اين پدالها نيروي پره هاي دم تنظيم ميشه و بالگرد حركت yaw رو انجام بده.

يكي از مواردي كه هليكوپتر رو نسبت به هواپيما پيچيده تر كرده ساختار روتور اصلي اون هست… در اين ساختار دو صفحه  وجود داره كه بهشون ميگن swash plates. اين دو صفحه توسط بولبرينگ روي هم قرار دارند و خلبان توسط اهرم هايي كه داره محور اين صفحات رو تغيير مي ده… صفحات توسط ميله هايي به پره ها وصل هستند و وقتي كه محور صفحات تغيير مي كنه باعث ميشه كه زاويه حمله پره ها تغيير كرده و مقدار ليفت بيشتري ايجاد كنند. 

براي مثال در تصوير زير خلبان با حركت اهرم cyclic، صفحات Swash تغيير جهت داده كه در نتيجه گام پره هاي عقبي بيشتر از گام پره هاي جلويي هليكوپتر ميشه و نيروي ليفت بيشتري ايجاد مي كنند كه حاصل اين امر حركت رو به جلوي هليكوپتر خواهد بود:

خيلي جالبه…  با يه فيلم چند دقيقه اي ميشه نكاتي رو تبيين كرد كه شايد با يك كتاب نشه گفت. پس شما رو دعوت به اين كليپ كوتاه از شبكه آموزش مي كنم كه به خوبي ميتونيد حركات هليكوپتر رو تحليل كنيد:

در انیمیشن زیر جزئیات شرح داده شده رو می تونید ببینید:

در مطالب بعدي آيروديناميك هليكوپتر و پره هاي آن مطرح خواهد شد.

كلمات كليدي: هليكوپتر – بالگرد – چرخ بال  – بال گرد – هلي كوپتر – VTOL –  عمود پرواز – عمودپرواز – چرخبال – مانور هليكوپتر – اهرم هاي كنترلي بالگرد – سايكليك – كولكتيو – حركت هليكوپتر – فرمان هاي هليكوپتر – آشنايي با بالگرد – معرفي بال گرد – مقدمه اي بر هليكوپتر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *